Te is szereted a táncos tévéműsorokat? Gondolkodtál már azon, hogy vajon mikor és hol találkozott egymással a tánc és a televíziózás világa? Legújabb blogbejegyzésünkben választ kapsz ezekre a kérdésekre is, sőt még annak is utánajárunk, hogy milyen okok állnak a táncos showműsorok népszerűségének hátterében.
Azt, hogy a mozgás endorfint termel, akkor is tudjuk, ha álmunkból keltenek fel minket. Életmódmagazinok, szakértők és a lélekgyógyászok egyaránt elsősorban a sportot ajánlják, ha azt kérdezzük, hogyan lehetnénk boldogabbak. Mi lehetne erre jobb megoldás, mint egy jó kis „csörgés” a kedvenc dalunkra? A tánc az örömszerzés mellett kommunikációs eszköz is egyben, ami által képesek vagyunk kifejezni érzelmi viszonyulásainkat önmagunkhoz, a partnerünkhöz, vagy éppen a világhoz, amiben élünk.
Forrás: https://giphy.com/gifs/1930s-ginger-rogers-swing-time-llJ2dQhZWcIaeVwcoe
Tánc a tévében
A kétezres évek elején a brit és amerikai piacról hódító útjára indult a reality műfaj, ami ma is meghatározza a kereskedelmi televíziók tematikus tartalmát – ahogy erről már egy korábbi bejegyzésünkben is írtuk. A nemzetközi jogok megvásárolásával a magyar kereskedelmi tévék is feldolgozták már az ebbe a legsikeresebb formátumba tartozó táncos, énekes tehetségkutató, vagy éppen helyi hírességek bevonásával készült versenyműsorokat.
A különbséget az ilyen produkciók között a kiválasztott fókusz határozza meg. Gondoljunk csak az ének fókuszú tehetségkutatókra, mint az RTL Klubbon jövőre 11. évaddal visszatérő X-Faktor, vagy az ugyanezen a csatornán először 2007-ben bemutatott, kevert fókuszú Csillag Születik. Bár korábban nemzetközi szinten léteztek tánc témájú műsorok, a táncos showműsor az Egyesült Államokban is csak 2005-ben robbant be igazán, amikor a Dancing with the Stars és a So You Think You Can Dance egy hónapos különbséggel debütált a legnagyobb tévécsatornákon.
Noha a táncos műsorok megjelenésének időzítése mindenképpen hozzájárult a sikerhez – hiszen a műsorkészítő szakemberek hozzáértését dicséri, hogy felmérték a táncos showműsorok iránti keresletet és ehhez jó időben igazították műsorkínálatukat –, van egy másik tényező, amely valószínűleg szintén szerepet játszott a műfaj népszerűségében.
A So You Think You Can Dance abban különbözik a Dancing with the Stars formátumtól, hogy előbbiben profi és félprofi táncosok versenyeztek. A műsor pikantériáját az adta, hogy a táncosoknak hétről hétre más és más tánctípusban kellett megcsillogtatniuk tehetségüket. A Dancing with the Stars műsor pedig tökéletesen vegyítette a tánc szemkápráztató világát és a népszerű reality műfaj elemeit a szórakoztatás tökéletes elegyét adva ezzel.
A Dancing with the Stars sikerének másik oka, hogy ebben a műsorban nem profi táncospárok kápráztatják el tudásukkal a nagyérdeműt, hanem a legnépszerűbb sztárok és celebritások profi táncossal kiegészülve alkotnak párt megragadva ezzel olyan nézők figyelmét is, akiket önmagában nem kötne le a táncos műfaj. A műfaj sikerének oka tehát abban rejlik, hogy ötvözni képes a táncversenyek vonzó világát a különböző hírességek, színészek, zenészek, sportolók beemelésével és szerepeltetésével a műsorban. Ez azért nyerő kombináció, mert a nézők többségét a műsor előfeltételeinek legalább egyike meg tudja ragadni.
Táncos showműsorok idehaza
Itthon a Szombat esti láz volt az első, kifejezetten csak táncra épülő showműsor a kereskedelmi televízióban, amit az RTL Klub tűzött műsorra 2006-ban. A BBC-n már több éve futó Strictly Come Dancing magyar változata öt évadon keresztül nagy sikerrel vívta ki a nézők figyelmét és szeretetét.
Idén a TV2 egyik nagy dobása a BBC Studio, Dancing with the Stars című eredeti formátumának első magyar évadának sugárzása. Az elképesztő táncos showműsor licenszét már 58 ország vásárolta meg és az Egyesült Államokban már a huszonnyolcadik évadát tűzték képernyőre. A műsor hazai népszerűségét jól példázza az is, hogy az első adás óta hétről hétre megelőzi az RTL Klub szombat esti kínálatát a nézettségi versenyben. A Dancing with the Stars – Mindenki táncol lett mindhárom kiemelt korcsoportban (A18-59: 387 ezer fő; A18-49: 262 ezer fő; 4+: 882 ezer fő*) a szombati nap legnézettebb műsora.
Ezeknek a műsoroknak kétségtelenül célja a tánc iránti szeretet népszerűsítése mellett a nézők minőségi szórakoztatása. A felelősségteljes szórakozás pedig mindenkire ráfér – főleg most a koronavírus miatti nehéz időszakban –, és ameddig nem tudjuk szombat esténként kiengedni a fáradt gőzt a táncparketten, addig is gondoskodnak szórakoztatásunkról a televíziós táncos showműsorok.
*Forrás: Nielsen Közönségmérés/TV2 Kutatás