Nem várt fordulatként érte a televíziós csatornákat, hogy a járvány megjelenése milyen kiemelkedően magas nézettségi adatokat generált a tavaszi hónapokban annak ellenére, hogy másról sem lehetett hallani, minthogy az összes forgatást és gyártás határozatlan időre felfüggesztették, miközben a reklámbevételek visszaesése őket is érzékenyen érintette. Ahogy lassan újra megnyílik a világ, jogosan merülhet fel a kérdés is: vajon meg tudja-e védeni a jelentősen megerősödött pozícióját a médiumok között a televízió? Nagyon úgy tűnik, hogy igen…
2020 úgy indult, mint eddig szinte bármelyik év a televízió számára, de hamar kiderült, hogy nem akármilyen új évnek nézünk elébe. Először Ázsiában, majd Európában is terjedni kezdett az új évtized világjárványa, amelynek köszönhetően februártól kezdve egyre több ország rendelte el a különböző kijárási korlátorzások és szociális távolságtartás betartását. Ennek köszönhetően az emberek kénytelenek voltak az otthonaik négy fala között átvészelni a tavasz első heteit-hónapjait olyan tevékenységet keresve maguknak, amellyel szórakoztatni tudják magukat és családtagjaikat, de ami még fontosabb: kapcsolatban tudnak maradni a külvilággal.
Egy korábbi bejegyzésünkben értekeztünk róla, hogy milyen hihetetlen nézettségi adatok jellemezték a március hónapot. Olyan sok nézőt sikerült meghódítania a TV-nek, amelyre rég nem volt példa – az egyik legkiemelkedőbb eredményt a 6 és 11 éves gyerek és a 12 és 17 éves közötti kamasz nézők produkálták, hiszen közvetlenül a korlátozások bevezetése után 300 százalékkal több fiatal ült le a TV képernyők elé, mint a járvány megjelenése előtt.
A kötelező otthon maradás és az üzletek, szórakozóhelyek bezárása miatt az április hónap is magas televízió fogyasztással telt, azonban a május meghozta az enyhülés szelét. Először csak a kijárási korlátozások szűntek meg, majd folyamatosan – természetes különböző új előírások betartásával – kinyithattak a vendéglátó egységek és egyéb üzletek is. Ez akár azt is jelenthetné, hogy az emberek ott folytatják az életüket és a TV nézési szokásaikat, ahol a járvány előtt abba maradt, azonban a számok nem ezt mutatják.
„Annyira imádom a TV-t!”
Forrás: https://socialmediaweek.org/wp-content/blogs.dir/1/files/30-Rock-I-love-television.gif
Az adatokból kiderül, hogy a nézők továbbra is a televíziót választják elsődleges információszerzési forrásként − a kutatásban résztvevő válaszadók 85 százaléka jelölte meg a televíziót hírszerzési és tájékozódási pontként, legyőzve ezzel a különböző internetes hírportálokat is (26 százalék). Ez az eredmény csupán 4 százalékponttal (89 százalék) marad le az első hetén mért adatokhoz képest, amelyek a járvány megjelenésekor volt jellemző a nézőkre. [1] Tehát továbbra is a televízió a legmegbízhatóbb az emberek számára, hiszen segítséget nyújt nekik abban, hogy továbbra is kapcsolatban maradjanak a világgal.
A fogyasztott tartalmak típusában sem állt be változás a korábbi adatokhoz képest. Még mindig a drámákat és fikciós sorozatok kedvelik a legjobban a nézők, 30 százalékuk nyilatkozta azt, hogy ilyen műsorokkal tölti a legszívesebben az idejét. A híreknek is rengeteg nézője akadt az elmúlt időszakban (a hírműsorok nézettsége 29 százalékot emelkedett), hazánkban például az RTL Klub Híradója, valamint a TV2 18 órai Tények műsora is rendszeresen az adott hét top 10 legnézettebb műsorai között szerepel. Nehéz időkben jól esik a nevetés, így érthető, hogy a vígjátékok végeztek a harmadik helyen (18 százalék). Talán ez is hozzájárult a TV2-n bemutatott, Egyszer volt Budán Bödör Gáspár című produkciójának valószínűleg sokakat meglepő, kimagasló sikeréhez, amely abszolút győztese volt az elmúlt hetek televíziós nézettségi versenyének – május elején sugárzott nyitó epizódja több mint 1,2 milliós nézettségre tett szert teljes lakosságot nézve.[2] Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kényszer szülte „karanténműsorok” népszerűsége az erős kezdés után viszont gyorsan alábbhagyott – ahogyan erről korábbi bejegyzésünkben is írtunk.
Habár a járványt kísérő korlátozások lazításával párhuzamosan némi visszaesés észlelhető a tévés nézettségi adatokban, továbbra is magas maradt a televíziós műsorfogyasztás mellett voksolók száma. Ennek egyik oka az lehet, hogy az emberek továbbra is bizalmatlanok a külvilággal szemben és még mindig szívesebben választják az otthonuk nyújtotta biztonságot, és a TV-t, amely átsegítette őket a nehéz időkön. Emellett pedig megjelent az úgy nevezett „közös tévézés” jelensége is. A májusi adatok azt mutatják, hogy egyre több alkalommal válik páros vagy csoportos tevékenységgé a TV nézés.
Forrás: https://thumbs.gfycat.com/SentimentalUncomfortableDog-size_restricted.gif
A fiatalok körében volt a legnépszerűbb a közös TV-zés, a 2 és 11 éves korosztály 85 százaléka döntött amellett, hogy kihasználja az alkalmat és végre társaságban folytatja az eddig magányos tevékenységet. Hasonlóan gondolkoztak a 12 és 17 éves közötti tinédzserek is – a megkérdezettek 78 százaléka nyilatkozta azt, hogy többed magával ül le a képernyők elé így, hogy ismét lehetősége van. A 18-49 évesek esetén közepesen magas eredmények születtek (51,5 százalék), amely annak köszönhető, hogy a lassan újra megnyílt gazdaság miatt a legtöbb felnőtt ismét munkába állt.[3] Habár alacsonynak tűnhet ez az érték a fiatalokéhoz képest, még mindig jóval magasabb a járvány előtti adatoknál.
Mi következik ebből? A televízió fogyasztás nem múlt el azzal, hogy véget értek a különböző korlátozások, csupán átalakult − az eddig egyedüli tévézésből szociális tevékenység lett. Annak ellenére, hogy mindenki igyekezett nagyon vigyázni önmagára és a környezetére is, mégis kapva kaptak az alkalmon, hogy amikor a szabályozások is engedjék, ötvözzék a két dolgot, amely meghatározza a mindennapjaikat: a TV-t és a barátokat.
Ahogy a tömegközlekedésen és boltokban a maszkhordás az „új normális”, úgy tűnik, a műsorfogyasztás terén is maradni látszik a televízió megerősödött szerepe a médiumok sorában. Fontos, hogy a csatornák felismerjék a megváltozott trendeket, és ezekhez alkalmazkodva alakítsák ki a következő időszak műsortervét. Láthatjuk, hogy a közösségi élmények előtérbe helyezésével karöltve halad tovább a műsorfogyasztás, ezért itt a remek alkalom, hogy olyan műsorokkal álljanak elő a társaságok, amelyek erre erősítenek rá – a nézők pedig nem felejtik el, ki volt az, aki meghallgatta őket!
[1] Covid-19 news and information: consumption and attitudes – interactive data
[2] COVID-19 TV habits show a staggering change in viewing hours and what we’re watching
[3] Connected tv usage remains above pre-covid-19 levels as traditional TV viewing normalizes