Share-minator

Attól, hogy nincs ló, még nem biztos, hogy jó lesz a szamár, avagy a karanténműsorok tündöklése és gyors bukása!

2020. június 02. - shareminator

A járvány megjelenésével olyan helyzetbe került a lineáris televíziózás, amelyre korábban nem volt még példa: a korlátozások miatt parkolópályára került a legtöbb TV-s műsor forgatása, ami komoly fejtörést okozott a csatornák számára. A lehetőséghez mérten mindenki igyekezett valami áthidaló, de mégis működőképes megoldással előrukkolni addig, amíg zöld utat nem kapnak a korábbi munkamenet folytatására. Hölgyeim és uraim, így születtek meg a karantén-műsorok! Viszont a nézők nem annyira értékelték őket, pláne akkor nem, amikor már nyitnak a strandok és a kávézók… az egyik országos tévécsatorna emiatt hatalmasat bukott.

sethmeyers.gif

"MUSZÁJ. TÉVÉZNI."

Forrás: https://tenor.com/view/must-watch-tv-tv-watch-tv-must-watch-television-gif-14148021

Ahogy már korábbi bejegyzésünkben is írtunk róla, sok más iparág és terület mellett a televíziózást sem kímélte a 2020 első felében megjelent koronavírus-járvány. A bevezetett korlátozások mindenkit máshogy, de egyformán negatívan érintettek. Egyes műsorok forgatásai teljesen leálltak, más műsorok végét rendkívüli gyorsasággal forgatták le, néhány közülük pedig átkerült egy másik forgatási térbe – „az otthonok melegébe”. Némely tévé társaság a már korábban leforgatott műsorok elnyújtott sugárzásával szerette volna kitölteni a hirtelen jelentkező űrt, mások pedig speciálisan a helyzetre szabott, szociális távolságtartásra épülő tartalmakat gyártottak – inkább kevesebb, mint több sikerekkel.

Az RTL Klub a sorozatai és produkciói nagy részének a forgatását időszakosan szüneteltette, műsortervet változtatott és ezzel hazánk elsőszámú karanténtévéjévé nőtte ki magát. Eltűnt a képernyőkről a közönségkedvenc A Tanár és a nagy érdeklődéssel induló Apatigris is, helyettük pedig előlapi és webkamerákkal felvett, 15 perc hírnévre vágyó emberek és celebritások mindennapjait bemutató műsorok várták a nézőket a főműsoridőben. 

A Nielsen Közönségmérés eredményei azonban azt mutatják, hogy a magyar közönség nem igen volt vevő ezekre az új formátumokra. A kezdeti lelkesedés után, amelyet könnyen betudhatunk az új dolgok iránti kíváncsiságnak, rendkívül sokat esett a hasonló programok nézettsége. Az RTL Klub-on futó Made in Karatén tehetségkutató, a Maradj haza magadnak! reality és Segítség! Itthon vagyok! című műsor első adásainak nézettsége alapján azt gondolhattuk volna, hogy népszerű lesz majd ez a formátum. Debütálásuk hetén mindhárom műsor viszonylag erősen teljesített a nézettségi versenyben. A webkamerás tehetségkutató 15,2 százalékos, a celeb reality 13,9 százalékos, a karantén sorozat pedig 11,7 százalékos nézettségi mutatókat ért el az egész lakosságot tekintve (A4+).

A TV2 szintén hasonló elvekre épülő #maradjotthon műsora nem volt ennyire szerencsés, hiszen az első adásával is maximum 10,6 százalékos részesedést zsebelt be, ez a szám pedig utána két százalékpontos esés után nyolc százalékos részesedésnél stagnált. Mitől volt mégis jobb az ő esetük, mint az RTL-é? Azért, mert a TV2 sikeresen felmérte azt, hogy mégsem értékelik annyira a nézők ezt a formátumot, ezért gyorsan váltott, és új megoldások után nézett – ezekről majd egy másik bejegyzésben értekezünk. A RTL Klub viszont még május végén is, tehát hetekkel a lazítások fokozatos bevezetése után, a strandok, kávézók és éttermek nyitásának idején is arra próbálta rávenni a nézőit, hogy karanténműsorokat nézzenek.

sheldon.gif

"Végeztem."

Forrás: https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/829/330/6ad.gif

Ennek pedig meglett az eredménye: az első epizódok elfogadható nézettsége után hetek óta rájár a rúd az RTL Klubra, hiszen a nézettségi adatai folyamatosan csak csökkentek, gyakorlatilag soha nem látott szintre. Olyannyira érdeklődését vesztette a nagyérdemű a karanténos tartalmak iránt, hogy a 21. héten a vasárnap este futó Maradj haza magadnak! és Segítség! Itthon vagyok! műsorok százezer embert sem tudtak meggyőzni a kereskedelmileg legértékesebb korcsoportból, hogy ezeket nézzék esti kikapcsolódásként (Maradj haza magadnak! 18-49: 94 ezer (7,4%); Segítség! Itthon vagyok! 18-49: 77 ezer (5,6%)).

De vajon mi is lehet annak az oka, hogy nem igazán szeretjük ezeket a műsorokat? Karanténba zárva mindenki olyan nehézségekkel szembesült, amelyről azt sem tudta, hogy létezik, ezért a saját életével volt elfoglalva. Ilyen esetben pedig nem szentelünk annak különösebb figyelmet, hogy mások – legyen az földi halandó vagy híresség – hogyan élik az életüket, hiszen el vagyunk foglalva a sajátunkkal. A másik oka a népszerűtlenségnek az lehet, hogy habár mindenki a körülményekből és a rendelkezésükre álló lehetőségekből igyekezett a legtöbbet kihozni, mégis a legtöbb esetben korlátokba ütköztek. A műsorokban szereplő anyagokat mindenki otthon, telefonnal vagy számítógép webkamerájával vette fel, ezért a minőségükön is meglátszott a fapados megoldások hatása.

Végül, de nem utolsó sorban pedig: amíg aktuális volt a téma, az emberek nagyobb hajlandóságot mutattak arra, hogy ilyen tv-s programok mellett tegyék le a voksukat, mert a karantén tette ki az egész életüket. De változtak az idők, enyhítettek a korlátozásokon, mindenki azon dolgozik, az vészhelyzet által megtépázott mindennapjaink a lehető leggyorsabban térhessenek vissza a megszokotthoz.

A karanténműsorokat a kényszer szülte, hiszen a társaságoknak nem volt más választásuk: ha szerették volna megszakítás nélkül folytatni a műsorsugárzást, akkor alkalmazkodniuk kellett a megváltozott körülményekhez és olyan adást gyártani, amellyel ki tudják szolgálni az otthonaikban rekedt nézőket. Azonban fontos az is, hogy a visszajelzéseket és véleményeket folyamatosan monitorozva mérlegeljék azt, hogy az adott műsornak van-e még relevanciája, értéke, no és persze nézője, akinek érdemes továbbra is gyártani őket. Aki erre hamar rájött és lépett, az akár még nyertesként kerülhet ki ebből a különleges helyzetből, de ha valaki nem elég szemfüles és nem reagál elég gyorsan, akár nagyobbat bukhat a megtartott karanténműsorokon, mint azt valaha is gondolta volna. Arról pedig nem is beszélünk, ha ezt esetleg direkt teszi, mert tartalékol az őszre: a nézők és a hirdetők ugyanis nem felejtik el, ha tudatosan hagyják cserben őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://share-minator.blog.hu/api/trackback/id/tr9415736222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása