Share-minator

Tévés forgatások járványhelyzetben: the show must go on?

2020. május 22. - shareminator

Amikor az egészség a tét, a filmforgatás és -gyártás könnyen a háttérbe szorul. Pontosan ez történt most, az új koronavírus-járvány megjelenésével, hiszen a stábtagok és színészek egészségének megőrzése érdekében a világ szinte összes produkcióját leállították – elvégre elég érdekesen festene a szájmaszk egy szereplőn a kórházas sorozatokon kívül. Habár az élet kezd lassan, de biztosan visszakúszni a megszokott felé, nézzük, melyek azok a produkciók, amelyek kényszerpihenőre kerültek az utóbbi időben.

Los Angeles megszámlálhatatlan mennyiségű produkciónak ad otthont, és szinte lehetetlenség felsorolni mennyi mindennek kellett leállnia a járvány, valamint az annak megfékezése érdekében bevezetett elővigyázatosságok miatt. 2019 első negyedévében összesen 8.843 forgatási napot sikerült összehoznia a számtalan stábnak, akik LA szerte végezték a munkájuk. Egy évvel később ez a szám 18 százalékos csökkenést mutat (7.252 nap). Szintén beszédes adat, hogy míg 2020 februárjában közel 1100 forgatás folyt párhuzamos az Egyesült Államok filmes központjában, addig márciusra 644 forgatás maradt csupán működőképes. Azonban ők sem sokáig, hiszen március 20-án minden egyes forgatást felfüggesztett a Los Angeles Megyei Közegészségügyi Szolgálat azon rendelete, miszerint minden, nem feltétlenül szükséges üzletet és gazdasági tevékenységet be kell rekeszteni.

blogposzt2.png

Forgatási napok változása Los Angelesben 2019 és 2020 első negyedéve között.”

Az adatok jól mutatják, hogy az idei év remekül indult LA-ben a televíziózás számára, 465-ből 198 (42%) forgatókönyv alapú műsort Los Angelesben forgattak le, illetve az epizódokból álló sorozatok 70-75% is az angyalok városának filmstúdióiban készültek. De nem véletlen a mondás: magasról nagyobbat lehet esni. Az egészségügyi korlátozások a TV-s produkcióknak okozták az egyik legnagyobb veszteségeket. Az egy évvel ezelőtti értékekhez képest 20,6 százalékos visszaesés látható az LA-ben készült produkciók számában. A járvány megjelenése nagyon sok kárt okozott a produkciós irodáknak, hiszen a februártól május elejéig tartó időszak mind az új sorozatok bemutatkozó időszaka, amelyből most igen kevés sorozat tudta kivenni a részét.[1]

A korlátozások az 1985 óta futó, Szomszédok című ausztrál televíziós szappanoperát sem kímélték, pedig 35 éves pályafutása során megannyi akadállyal sikerült már megküzdenie. Habár a munkákat nem függesztették fel teljesen, azonban sok olyan szabályoknak kellett eleget tenniük, amelyek biztosítják a színészek és a stáb egészségét. Naponta maximum száz ember lehetett jelen a forgatási helyszíneken, a színészeknek még a jelenetek közben is tartaniuk kellett egymástól a távolságot − annak érdekében, hogy ez ne tűnjön fel a nézőknek, különleges kameraállásokkal orvosolták a nagy személyközi távolságokat. Ezek mellett pedig kihagyják az intim jeleneteket, a férfi színészeknek le kellett mondaniuk a sminkről, valamint folyamatosan egészségügyi dolgozók felügyelték a munkákat.

Az esetek túlnyomó esetében sajnos nem maradt más választása a készítőknek, mint félbehagyni a munkálatokat a korlátozásoknak és szabályozásoknak köszönhetően. Így esett áldozatul a rendkívül nagy érdeklődéssel várt Jóbarátok különleges kiadás is, amely 16 év után egyesíti a hat főszereplő színészt a 24-es forgatási helyszínen a Warner Bros. Studio-ban. Annak ellenére, hogy hihetetlen mértékben emelkedett meg a streaming szolgáltatók előfizetési bázisa, őket sem kímélték a korlátozások, emiatt felfüggesztették a hihetetlen népszerűségnek örvendő Netflix sorozatok, a Witcher − Vaják és a Stranger Things következő évadának gyártását is.

onabreak-1525386686.gif

Szünetet tartottunk!

Forrás:https://static.gofugyourself.com/uploads/2018/05/onabreak-1525386686.gif

A felvételek hiányában megannyi, kórházas témájú sorozat döntött úgy, hogy a forgatási kellékként használt, de a valódi egészségügyben is alkalmazható eszközeikkel a valódi gyógyítók és nővérek munkáját támogatják, és enyhítenek a leterhelt rendszeren.

Kedvenc amerikai kórházsorozataink doktorai úgy gondolták, hogy itt az ideje, hogy a valódi gyógyítás mezejére lépjenek, ezért a Grace Klinika (ABC), A rezidens (Fox), a New Amsterdam (NBC) és a Grace Klinika tűzoltóságon játszódó melléksorozata, a 19-es körzet (ABC) stábjai egytől egyig amerikai kórházaknak ajánlották fel a felhalmozott orvosi segédeszközeiket.

clumsygraycurlew-small.gif

Szívesen!

Forrás: https://thumbs.gfycat.com/ClumsyGrayCurlew-small.gif

Ahol tudtak, a készítő áttértek az online működésre, ahol csak néhány jelentekre volt már csak szükség, ott belehúztak és rekordidő alatt elvégezték a fennmaradó munkát (The Crown - A Korona). A kialakult helyzetre az immár 10 évada futó közönségkedvenc Walking Dead készítői reflektáltak a legjobban:

Kissé ironikus egy apokalipszisről írni… egy apokalipszis közepén” – LaToya Morgan, forgatókönyvíró.

Néhányan szerencsésen tudtak adaptálódni a megváltozott körülményekhez. Rövid szünet után a tengeren túli beszélgetős műsorok házigazdáik otthonaiban készültek el, a műsorvezetők konferenciahívásokon keresztül „fogadták” híres vendégeiket és a legtöbb esetben a kialakult helyzetről beszélgettek. Hasonlóan jártak el a reality műsorokkal foglalkozó csatornák is, melyre remek példa a TLC népszerű műsorának, a Három hónap jegyesség – Önkéntes karantén című különkiadása, amely során webkamerás bejelentkezések segítségével tudhatják meg a nézők, hogyan élték meg kedvenc szereplőik a társadalmi távolságtartást.

Jimmy Kimmel és Tom Holland online interjúja.”

A magyar csatornák is igyekeznek lépést tartani és a helyzethez alkalmazkodva megoldani a műsorgyártást, így számos esetben változtattak a műsorrenden, és takarékoskodva a nagyköltségvetésű produkciókkal, egyszerűbben kivitelezhető, leginkább a járványból adódó távolságtartásra alapozott műsorokat gyártottak. Így jöhetett létre az RTL Klubon sugárzott Made In Karatén, ahol a nem szokványos tehetségkutató műsorba beküldött „házi” videókból az adás legjobbját egy négytagú zsűri választja ki, vagy épp a Maradj haza magadnak! reality, amely számos magyar celebritás és családtagjainak „karantén kalandjait” mutatja be. Hasonló elven alapult az első magyar „karanténműsor”, a #MaradjOtthon a TV2-n. Ugyanakkor az elmúlt hónapok tapasztalatai és nézettségi adatai azt mutatják, hogy a magyarok, amikor a járványhelyzet miatt négy fal között kell tölteniük a napot, és többet tévéznek, akkor nem bezártsággal kapcsolatos karanténműsorokat néznek szívesen…

…hanem nagy költségvetésű szórakoztató műsorokat, tehát olyan tartalmakat, mint „békeidőben”. Így lett a helyzet egyértelmű nyertese a TV2 új műsora, az Egyszer volt Budán Bödör Gáspár névre hallgató sorozat első, bevezető epizódja. A csatorna nagy szerencséje, hogy ezt az epizódot még pont a járványhelyzet előtt tudták legyártani, és ugyan a kritikusokat megosztotta, a nézők zabálták: a Stohl András főszereplésével indult műsor hétköznap esti főműsoridős sorozatok közül az idei év eddigi legmagasabb részesedését (27,9 százalék) és nézettségét (661.646 fő) érte el a 18-59 éves korosztályban. Hasonló okok miatt örvend olyan nagynépszerűségnek a szintén TV2-ős produkció, az Exatlon. A sport reality immár hetek óta jelentős különbséggel nyeri meg az idősávját minden hétköznap este. Ennek rendkívül egyszerű oka van: az emberek otthon ragadtak, életterük beszűkült és olyan műsorokra van igényük, amelyek olyan színvonalas szórakozást biztosítanak számukra, amelyet már megszoktak az adott tévétársaságtól. De egész magas nézettségnek örvend az RTL Klub magyar fejlesztésű thrillersorozata, a Mellékhatás is, amelynek első epizódját 2020. április 4-én, tehát már bőven a bezártság időszakában mutattak be.

Ez mutatja, hogy karanténhelyzet ide vagy oda, a „fapados” televíziós programok helyett minőségi és valódi műsorokra is szüksége van a nézőknek. Hogy mi következik ebből? Azok a tévétársaságok lehetnek az igazi győztesei a kialakult helyzetnek, akik a körülmények figyelembevételével és a megfelelő biztonsági előírások betartásával igyekeznek minél gyorsabban felpörgetniük a műsorgyártásukat, hogy sokszínű, érdekes és minőségi tartalmakkal minél nagyobb műsorportfóliót kínáljanak. Az így megszerzett nézői hála és bizalom pedig segítségükre lesz majd abban, hogy ezek a csatornák a vészhelyzet megszűnése után is közönségkedvencek és magas nézettséggel bírók legyenek. Az viszont kifejezetten visszaüthet, mind a tévénézők, mind a hirdetők szempontjából, ha egy csatorna egyszerűen feladja, elengedi ezt az időszakot, nem gyárt be és mutat be új műsorokat ebben a periódusban. Hiszen a nézők és a hirdetők nem felejtik el, ha cserben hagyták őket egy nehéz periódusban.

 

[1] Covid-19 Shutdowns Slow Film and TV Production

By Diane Haithman

Friday, April 24, 2020

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://share-minator.blog.hu/api/trackback/id/tr4115711168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása