Share-minator

A magyar kereskedelmi televíziók születése − Avagy boldog születésnapot TV2 és RTL Klub!

2020. október 02. - shareminator

Mindössze három nap különbséggel, idén októberben ünnepli fennállásának 23. évét a magyar televíziózás két legmeghatározóbb csatornája, a TV2 és az RTL Klub. Több mint két évtizedes pályafutásuk során megannyi sikeres műsort és élményt nyújtott a nagyérdemű számára mindkét műsorszolgáltató, bejegyzésünkben pedig ezekről szerettünk volna megemlékezni. Jöjjön hát egy kis visszatekintés a magyar kereskedelmi tévézés történetében!

A kereskedelmi televíziózás kialakulása Magyarországon

1997. október 4-én kezdte meg adását a TV2, mindössze három nappal örök riválisa, az RTL Klub indulása előtt, ezzel pedig a TV2 az első magyar országos kereskedelmi televízióként vonult be a történelembe. Kezdetben a TV2 napi tizenkilenc órán keresztül sugározott adást, szemben az október 7-én indult RTL Klubbal, ami csak napi nyolc órán át biztosított műsort a nézői számára, teljes műsoridőben pedig október 27-étől láthatták a nézők. A kereskedelmi csatornák megjelenése a magyar televíziózásban mélyreható változásokat indított el, hiszen a nézők igényei mellett immár megjelentek a hirdetői igények is.

A két csatorna – múlt és jelen

1997-ben a legnézettebb műsorok elsősorban sorozatok voltak, emellett jellemzően a hétvégi egészestés showműsorok, tehetségkutatók, a napi gyártott műsorok, na meg a szappanoperák vonzották a legtöbb nézőt.  Az eltelt 23 év alatt mindkét kereskedelmi csatorna kialakította saját arculatát és műsorkínálatát. 1998 óta Bognár Tamás, illetve Nagy-Németh Borbála kölcsönzi a hangját a TV2 csatornának, míg az RTL Klub indulásakor Kárpáti Tibor hangját hallatták a nézők, azóta azonban többször is „hangot cserélt” a csatorna, Both András után Háda János, majd Szebeni Tamás, végül István Dániel tölti be a csatorna hivatalos hangjának szerepét.

Fennállásuk óta megannyi ikonikus műsor és sorozat fonódott össze a két csatorna nevével, némelyik pedig már szinte az első perctől kezdve a csatornák portfólióját képzi. Ilyen például a két csatorna híradója, vagy éppen a Fókusz infotainment műsor. A 2000-es évek igazi áttörést jelentettek a műsorgyártás területén, hiszen a TV2 kínálatában olyan emlékezetes műsorok jelentek meg, mint az Aktív,  Activity Show, a Csaó Darwin, a Megasztár,  a Mokka, a Big Brother, vagy a éppen a Csillagkúton játszódó Jóban Rosszban című sorozat. Az RTL Klub esetében pedig olyan műsorok juthatnak eszünkben, mint a például a Mónika Show , a Reggeli, a Celeb vagyok ments ki innen!, az X Faktor, a Heti Hetes, Való Világ vagy a Barátok közt, amelynek szövevényes történetét ember legyen a talpán, aki követni tudja.  

Mint ahogy azt már a Nagy átigazolások a hazai kereskedelmi televíziózásban blogbejegyzésünkben is megírtuk, az elmúlt 23 évben számos televíziós arc olvadt egybe egy-egy kereskedelmi csatornával, de találkozhattunk nagy érdeklődésre számot tartott átigazolással és régi nagy visszatérőkkel is.  

TV2-n a Tények Marsi Anikóval és Gönczi Gáborral, az Aktív pedig Váczi Gergővel és Gombos Edinával olvadt össze a nézők fejébe, míg az RTL Klub a Híradóját a nézők Erős Antóniával és Szellő Istvánnal, a Fókusz Barabás Évával azonosítják.   

Milyen változást hozott a piacon a két csatorna megjelenése?

A két kereskedelmi csatorna megjelenése nemcsak új arcokat és műsorformátumokat adott a médiapiacnak. A műsorgyártás is kénytelen volt a megváltozott nézői szokásokhoz igazodni annak érdekében, hogy hirdetői számára biztosítania tudja a megfelelő nézettséget. Elvetették a hagyományos statikus műsorstruktúrát, amelyben egymást követték a különböző műsorok, ehelyett egy egymásba láncszemszerűen kapcsolódó dinamikus, látványos, pergő ritmusú műsorfolyamot hoztak létre. Ez a rendszer a nézőben az állandó várakozás érzetét kelti, Magyarországon pedig a „Ne menjenek sehová!” és a „Maradjanak velünk!” felhívás jellemezte ezt a leginkább.

A magyarországi nézők körében rendkívül népszerűvé váltak az eddig ismeretlen, külföldön azonban már évtizedek óta sikert aratott licenc műsorok (vetélkedők, egész estés szórakoztató műsorok, valóságshow-k), így a magyar piac fogyasztási szerkezete is egyre inkább kezdett megfelelni a nemzetközi televíziós piaci trendeknek. Másodlagos hatásként megjelentek az interaktív elemek a tévénézés során (például az SMS-szavazásokban való részvétel, a különböző műsorok honlapjainak látogatása és használata), amelyekkel a néző aktív részese lett a műsornak.

1997 októbere óta sokat változott a kereskedelmi televíziózás Magyarországon. Rengeteg sikeres és számos emlékezetes pillanat, nagyszabású showműsorok, népszerű dél-amerikai és török szappanoperák, saját gyártású napi és heti sorozatok − ez ma is ismert magyar televíziózás, és azon belül is a két nagy kereskedelmi tévécsatorna mérlege az elmúlt 23 évben. Boldog születésnapot kívánunk hát nekik!

happy-birthday-friend.gif

Forrás: https://acegif.com/wp-content/uploads/happy-birthday-friend.gif   

A bejegyzés trackback címe:

https://share-minator.blog.hu/api/trackback/id/tr3216224402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása