Színházi előadások, mozitermes vetítések, élő koncertek és szabadtéri programok – többek között ezekről kellett lemondania a világ minden lakójának az elmúlt közel két hónapban annak érdekében, hogy saját és mások egészségét előtérbe helyezve meg lehessen fékezni az új koronavírus terjedését. Az önkéntes karantén okozta rengeteg otthon eltöltött idő hatására ahhoz a médiumhoz fordultak hát az, amely már lassan száz éve szórakoztatja a nagyérdeműt: a televízióhoz. A tévénézésre fordított idő brutális mértékben megnőtt az önkéntes karantén időszakában, tömegesen vannak olyan fiatalok, akik a bezártság miatt váltak „tévéfogyasztóvá”. A televíziózásnak a vírushelyzet szülte reneszánszára eredményesen alapozhatnak a tévétársaságok a jövőben.
„Teljesen normális dolog egész nap TV-t nézni.”
Forrás: https://www.photofunky.net/i/d3792d
Azok, akik nem olyan rég még a televíziózás végéről beszéltek talán soha nem gondolták volna, hogy egy nem várt fordulatnak köszönhetően rögtön az új évtized elején ismét erőre kaphat a műsorsugárzás. Mióta a világ nagy része önkéntes karanténnal és az otthon négy fala között eltöltött mindennapokkal igyekszik „kilapítani a görbét”, a televízió nézettségi adatai olyan eredményeket értek el, amely könnyen a visszarepítheti a TV-t a médiumok élére.
A világ szinte minden területén bevezetett kijárási korlátozások rendkívül pozitívan hatottak az emberek televízió előtt töltött idejére. A márciusi adatok azt mutatják, hogy világszinten 45 százalékkal többet néztek TV-t emberek, mint a járvány kitörése előtt tették. Még ennél is magasabb eredményt hozott Olaszország (55%) és Franciaország (53%), ahol közel 10 százalékponttal jobban nőtt a tévézésre fordított idő Spanyolországnál (43%), Kínánál (46%) és Amerikánál (42%) 2020 harmadik hónapjában[1].
A Global Web Index kutatásaiból kiderül, hogy az Egyesült Államokban a televízió előtt töltött percek megduplázódtak a tavalyi első negyedéves értékekhez képest: áprilisban 154.6 milliárd percet néztek összesen az amerikai lakosok TV-t. A felmérés során a kutatók arra is rákérdeztek a kitöltőknél, hogy mely médiumok használatát tervezik folytatni a járványhelyzet megszűnése után. Az eredmény nem meglepő, hiszen 66 százalékuk a TV-t adta meg válaszként, amely azt mutatja, hogy a TV reneszánsza a karanténok megszűnése után is maradni látszik.
"94-órás folytonos TV maraton"
További változás állt be az amerikaiak hírfogyasztási szokásaiban is. Március elejétől egyre több és több alkalommal választották a nézők a helyi TV csatornák hírműsorait annak érdekében, hogy informálódjanak szemben a februári eredményekkel, amikor többen keresték fel az internetet, ha hírekre voltak kíváncsiak. Ez számok tekintetében a következőképpen alakult: 10 százalékkal több 18-54 éves korcsoportba tartozó néző vált televíziós hírműsorfogyasztóvá március elején február elejéhez képest.
Az amerikai adatok azt is jól mutatják, hogy a mai kor szülői ismét felfedezték azt, amit már az ő szüleik is jól tudtak: a TV remek „bébiszitter” lehet, ha épp otthonról dolgozik az ember. A Nielsen adatai szerint az amerikai 6 és 11 éves gyerekek, valamint a 12 és 17 éves kamaszok nézettségi adatai olyan kimagasló eredményeket értek el, amelyre rég nem volt példa. A délelőtt 11 és délután 14 óra közötti időszakban 300 százalékkal több iskolás korú gyerek néz TV-t, mint a karantén megjelenése előtt, amely annak is köszönhetően, hogy ebben az idősávban a gyerekek általában épp az iskolapadokban töltik az idejüket.
Forrás: https://tenor.com/view/home-alone-macaulay-culkin-kevin-tvis-my-life-television-gif-3578186
"A TV az életem.”
Az otthoni munkavégzésnek köszönhetően sokkal több esetben nyomódik meg a bekapcsológomb a TV kapcsolókon két business call között. A 18-54 éves korosztály is aktívabb a 11 és 14 óra közötti idősávban, mint előtte volt, ugyanis közel 70%-kal többen tölti az idejüket a képernyők előtt a tavalyi év ezen időszakához képest. Emellett az is jól látszik, hogy a korábbi hétfőtől-péntekig irodában dolgozó felnőttek, akik most otthonról végzik el a munkájukat átlagosan összesen három órával néznek többet TV-t hetente a továbbra is munkahelyen dolgozó társaiknál (25 óra és 2 perc vs. 21 óra 56 perc /hét).
Hasonló eredményeket kapunk, ha a hazai változásokat nézzük meg. 2020 márciusának és 2019 márciusának adatait összehasonlító elemzésből kiderül, hogy a teljes lakosság a tavalyi 279 perc helyett idén márciusban már 318 percet töltött átlagosan tévézéssel, ami 14 százalékos emelkedést jelent.
A magyar adatok remekül mutatják az egyes korcsoportok megváltozott szokásait is. Ahogy az amerikaiak esetén, úgy nálunk is a 4-17 éves korosztály között gyerekek nézettségi adatai a legbeszédesebbek, hiszen szinte egy órával (55 perc) néznek többet tévét a fiatalok, amely 32,9 százalékos növekedést jelent. Szintén kiemelkedő eredmény a 18-59 évesek félórás (33 perc, 240 percről 273 percre) emelkedése is, amelynek köszönhetően ez a korosztály 13,8 százalékkal több percet tölt a képernyők előtt, mint tavaly ilyenkor. A vírushelyzetnek köszönhetően tehát jelentős utánpótlást kaptak a hazai tévécsatornák, a tévézésre most rákapó fiatalok pedig a válsághelyzet után is affinisebbek lesznek a televíziózásra, mint korábban. A 60 év felettiek már régóta erős bázisát képezik a televíziófogyasztóknak lévén, hogy ők töltik a legtöbb időt otthon, azonban rájuk is hatással volt a kialakult helyzet: 423 percről 463 percre nőtt a műsorfogyasztásuk, amely közel 10 százalékos (9,5%) emelkedést jelent.
Ahogy az Egyesült Államokban, úgy itthon is nem meglepő módon a járvány televíziózásra gyakorolt hatása azokban a napszakokban érhető tetten a leginkább, amelyet megszokott esetben a munkahelyen vagy oktatási intézményben tölt a magyarok többsége. A legnagyobb arányban így a délelőtti, 9-12 óra közötti időszakban nőtt meg a tévézési kedv − több mint negyedével (27,3 százalék) nőtt az egy főre jutó napi átlagos tévénézési idő. A délutáni időszakban (12-18 óra) is jelentősen, több mint 20 százalékkal (21,3 százalék) nőtt a műsorfogyasztásra fordított idő, míg az esti órákban az emelkedés már 10 százalék alatti, 7,9 százalékos volt.
Mind a magyar, mind a nemzetközi eredmények azt mutatják, hogy bár a vírushelyzet minden médiavállalatok érzékenyen érintett a reklámbevételek visszavágása miatt, a TV-piac a nehézségek ellenére megerősödve jöhet ki a válságból, hiszen a bezártságnak köszönhetően nézők tömegei térek vissza hozzá világszerte. Sőt, ami még ennél is fontosabb, hogy olyan fiatalok is leültek a képernyő elé, akik vírushelyzet hiányában nem tették volna ezt meg, és erre az új nézői bázisra pedig lehet építeni. A megemelkedett tévézéssel töltött percek és a szélesebb körű fogyasztói réteg megjelenésével régóta nem látott tömegekhez tud elérni a televíziók által közvetített üzenet, aminek köszönhetően ismét megerősödhet a TV szerepe a reklámpiacon.
Felhasznált források: Nielsen Közönségkutatás, Global Web Index kutatásai, Statista felmérései
[1] Consuming media at home due to the coronavirus worldwide 2020, by country
Published by Amy Watson, Apr 30, 2020